dimarts, 25 d’agost del 2009

Noruega busca les restes del gran heroi antàrtic Amundsen

Va ser el primer d’arribar al pol Sud, però el pol Nord el va engolir. Roald Amundsen, l’explorador noruec que el 1911 va guanyar a l’infortunat Robert F. Scott la històrica carrera cap al nucli de l’Antàrtida, va desaparèixer el 18 de juny del 1928 amb cinc homes més quan va caure el revolucionari hidroavió en què viatjaven. Ahir, 81 anys després, dos vaixells de la Marina noruega van sortir del port de Tromso, a l’extrem nord del país, a la recerca de les restes d’un dels noruecs més famosos de la història.«Ens embarquem en una iniciativa audaç que ofereix l’oportunitat única de resoldre un dels misteris més duradors de Noruega: ¿què va passar amb Amundsen i els seus homes?», va escriure ahir al seu bloc el neozelandès Rob McCallum, líder de l’expedició. «Aquesta icona mundial, un dels exploradors més grans que han existit mai, va desaparèixer el 1928 gairebé sense deixar pistes. Excepte tres... »
LES TRES PISTES / És el rastre d’aquestes tres petites troballes el que insufla optimisme a l’expedició, que concentrarà la seva recerca en una àrea d’uns 110 quilòmetres quadrats a prop de l’illa de Bjornoya (l’illa de l’Ós), de l’arxipèlag de Svalbard, al mar de Barentsz. Va ser allà on, el 1933, a un pescador se li van enganxar les xarxes en una cosa desconeguda, semblant a un avió, al fons marí. Les altres dues pistes són un flotador i un tanc de combustible que van arribar a la costa noruega pocs dies després que desaparegués l’avió, un Latham 47 cedit per França. Al tanc hi havia senyals deixats per una navalla i un martell, cosa que fa suposar que, inicialment, almenys una persona va sobreviure a l’accident, encara que devia morir més tard pel fred polar. Amundsen s’havia embarcat en l’aparell, junt amb un company i quatre aviadors francesos, per ajudar a rescatar l’italià Umberto Nobile. Tot i que abans eren companys, s’havien enemistat pel primer vol de la història sobre el pol Nord, que van realitzar conjuntament el 1926 i del qual es van discutir el lideratge. Nobile va decidir tornar a l’Àrtic dos anys després, però el seu dirigible es va estavellar sobre el gel. L’aventurer italià va ser un dels supervivents i, encara que Amundsen no va arribar fins a ell, més endavant va ser rescatat per un avió suec.
NOMÉS EL MOTOR / L’expedició de McMullen creu que 10 dies són suficients per trobar les poques restes que queden del Latham 47: el motor. La resta estava construïda amb fusta i lones. Per realitzar la recerca es compta, des dels dos vaixells, amb un robot submarí capaç de sondejar amb molta precisió el fons del mar, d’una profunditat que no supera els 400 metres. Si el robot, el Hugin 1.000, troba qualsevol objecte, se submergirà un altre robot, equipat amb quatre càmeres, per identificar la troballa. L’expedició, que relatarà el viatge a la seva web (www.searchforamundsen.com) i que serà també objecte d’un documental de televisió, espera que a prop del motor es trobin també les restes dels sis desapareguts, entre ells Roald Amundsen.